Aktiviteter og nyheder

Indlæg fra Mette Marquardsen

Flot jubilæum i jagtforening

SKALLERUP: For 90 år siden, nærmere bestemt d. 28. marts 1933, blev Skallerup Vennebjerg Jagtforening stiftet ved et møde i Skallerup Brugs, hos Uddeler Hermann Iversen, der blev foreningens første formand.

Til stede i brugsen den dag var også Ole Stadel Pedersen, Peter Olesen, Franz Møller, Jens Christiansen, A. Nørgaard Stavad, Poul Stadel Pedersen, Chr. Schjøtt, Kristian Iversen, Anders Iversen, Martin Iversen, Marius Møller og Jens Oluf Olesen. Alle disse mænd, der underskrev forhandlingsprotokollen den dag hos brugsuddeleren, var med til at starte en lang historie med natur- og vildtpleje i områderne Nørlev, Skallerup, Lønstrup og Vennebjerg. Ingen af disse mænd lever i dag, men deres virke i jagtforeningen huskes stadig

I mange år afholdt Skallerup Vennebjerg Jagtforening jagttegnskurser i samarbejde med den lokale ungdomsklub og rigtig mange mennesker husker, at de i deres tid i børnehaven SøLøVen og som elev på Skallerup Skole, besøgte jagtforeningens skurvogn ved Blegdammen på Nørremøllevej, når de var på tur.

Skurvognen står endnu og renoveres i disse dage så den er klar til endnu en sæson. Den bruges som fast samlingssted til foreningens fællesjagter, der altid starter med en parole, hvor dagens jagt og sikkerheden gennemgås.

Det flotte jubilæum fejres med en middag for foreningens medlemmer, med tidligere formænd som gæster. Et lille udvalg af de jægere, der har været med i mange år, er i gang med at samle sjove og spændende historier fra tiden der gik. Historierne vil blive serveret mellem retterne, til middagen, blandt andet den om jægeren, der havde skudt en flot ræv på det første stykke, såt, jægerne skulle gå igennem. Gode råd var dyre, da han nu skulle transportere ræven med videre til næste såt, og ikke ønskede at grise sin bil til. Han fik den gode idé, troede han, at han kunne lade rævens hoved hænge ud af bagagerummet og lukkede bagsmækken ned over den. Jagtkammeraten skulle jo køre bagved, men i det første kryds nåede kammeratens bil ikke med over og en bil med turister kom til at køre imellem de to biler, altså lige bag ræven.

De bestyrtede turisterne, et ældre tysk ægtepar, både blinkede og gjorde tegn for at gøre jægeren opmærksom på, at han formentlig var ved at tabe en ræv . . . eller ja . . . måske troede de at manden ikke var klar over at han havde en ræv i bagagerummet. Deres ansigtsudtryk blev i hvert tilfælde levende, meget levende, beskrevet af de ventende jægere ved den næste såt og historien er til stor morskab blevet genfortalt mange gange og er helt sikkert ikke blevet mindre underholdende med tiden.

Indlæg fra Mette Marquardsen

Jeg er blevet ansat som Danmarks Jægerforbunds lokalredaktør i Kreds 1, efter Jan Skriver, og jeg glæder mig meget til at fortælle om stort og småt fra jagtens verden.
I må meget gerne fortælle det til mig, hvis I oplever eller hører om sjove, lærerige eller spændende historier fra kredsen.
Måske en oplevelse fra lørdagens rævejagt, som jeg desværre er forhindret i at deltage i. Knæk og bræk og god fornøjelse med ærterne og den udsøgte sennep😃

Hilsen Mette Marquardsen

mobil 40177407

e-mail loknord@jaegerne.dk